Friday, January 28, 2011

Stress, stress, stress... tak abis-abis

Biasa lah bro ! stress memang dah menjadi satu rutin pulak bagi orang yang bekerja zaman sekarang ni. Kat sini aku ada kutip beberapa kaedah yang boleh dicuba.
 * Bersantai dengan cara  bernafas. Ketika anda stres, pernafasan menjadi cepat dan cetek, dan tubuh tidak berfungsi sebaik mungkin. Ambil beberapa saat di tempat yang tenang untuk melakukan latihan pernafasan secara sederhana. Letakkan tangan anda pada perut anda dan bernafas ke hitungan tiga. Tahan selama tiga dan kemudian lepaskan nafas, menghitung sampai tiga lagi. Ulangi lima kali. Dengan latihan, anda boleh melakukan latihan ini dalam situasi apapun tanpa orang lain menyedari.
* Melapangkan fikiran anda sebelum tidur, amalan meregangkan keseluruhan otot dan bersantai sehingga semuan stres pergi jauh-jauh. Banyak dari CD relaksasi dipasaran dan juga boleh download di internet. Anda boleh tengok disini
 * Mandi dengan air hangat dengan diiringi muzik yang tenang dan lembut adalah satu kaedah bagi meredakan ketegangan. Cuba dan lihat hasilnya.
 * Cari sebuah buku yang bagus atau menonton filem kegemaran untuk membolehkan fikiran anda berehat untuk sementara dan membawa anda keluar dari kebimbangan anda.
 * Ketawalah ikut suka sambil menonton program TV yang lucu atau berbicara dengan teman-teman yang bisa mengimbau kembali kisah-kisah lucu kehidupan. Tertawa sepuasnya adalah ubat terbaik.
 * Terimalah bahawa setiap orang mempunyai masalah seperti voltan yang ditunjukkan adalah merupakan beberapa titik dalam kehidupan biasa mereka. Anda tidak sendirian. Berkongsilah  perasaan dengan teman terdekat atau seseorang yang anda merasa selesa bercakap dengannya. kehidupan sekarang ini memang sentiasa sibuk tetapi ingatlah untuk memberikan diri anda beberapa ruangan untuk bernafas jauh dari ketegangan dan stres yang menghantui kita. Baca lebih lanjut tentang pemakanan dan tidur dengan baik di sini
 
Semuga sedikit sebanyak yang aku kutip ni boleh membantu anda semua… sebenarnya aku pun dah mencubanya dan terbukti ada kebenarannya. Yang penting sembahyang jangan tinggal dan sentiasalah memohon kepada Nya.

No comments: